HDR i hästhagen


High Dynamic Range (HDR) är en kamerateknik som går ut på att man fångar ett större dynamiskt omfång, än vad normalt en enskild bild klarar. Det vill säga att man kan ha väldigt ljusa bildpunkter samtidigt som att man kan ha väldigt mörka bildpunkter, i en och samma bild utan att det är utbrända högdagrar. Detta kan man vanligen åstadkomma genom att ta flera exponeringar (normal exponering, underexponering samt överexponering) av samma motiv och sedan sätta samman dem i en bild. På det sättet kan man fånga fler detaljer i skuggorna och i högdagrarna, och bilden liknar verkligeheten i större grad.

Man kan skapa HDR-bilder i Photoshop, men i denna bild har jag använt mig av ett enkelt program som heter Photomatrix. Finns att ladda ned en trial version här.

Jag har kanske tagit i lite i överkant på bilden ovan, men det är roligt att se vilken stor skillnad det blir på bilden genom denna teknik.


Överexponerad                   Underexponerad                     Normalt exponerad


Från början kan detta vara lite krångligt. Det första man måste göra är att kolla hur man ställer in sin kamera att ta bildserier i olika exponeringslägen. Kolla i manualen. Sedan är det bra om man har ett stativ så att man kan få motivet i precis samma bildutsnitt i alla exponeringar. Därefter är det självklart bra om inte själva motivet rör på sig! Vilket jag i min bild på hästen motsäger mig själv :)

Men prova! Jag lovar, det är jätteroligt!
Sanna

Så söt!